همانطوری که میدانید مباحثه یکی از سنت نیکوی علمی که شاید یکی از بهترین و موثرترین شیوه فهم عمیق و فراگیری سریع علوم و معارف است براساس روش قرآنی:”مجادله باحسن”می باشد واز سلف صالح و علمای ربانی به ماارث رسیده است.
البته این روش در کلمات ائمه معصومین[ ع] به عنوان نظرگیری و جمع بندی آراء وانتخاب بهترین مطرح شده است که به یکی از آن کلمات از امیرمومنان علی[ ع] اشاره می شود:
(واضمم آراءالرجال واختراقربهاالی اصواب ابعدها عن الارتیاب)
همه نظریات را در کنار یکدیگر قرار داده و نزدیک ترین آنها به حق راانتخاب و دورترین آنها را رها کن.
در کتاب[ آداب المتعلین] که یکی از بهترین کتابها در زمینه روش آموزش است مولف آن (خواجه نصیر طوسی) به مسئله مباحثه اشاره می کند برای یک دانش آموز طرح مسائل و مناظره یکی از ضروریات می باشد:و گفته شده: یک ساعت مباحثه بهتراز تکرار یک ماه درس می باشد.
امروز در زمان پایانی اجرای طرح مطالعاتی دانش آموزان عزیزمان مطالب درسی خودشون رو باهم مباحثه کردند و بجز عمق بخشی به آموخته ها و مطالب علمی شان اعتماد بنفس خود را افزایش دادند….